Yrityskulttuuri rakennetaan yhdessä

Merkityksellisyys työssä ei kumpua vain työtehtävistä, vaan yhtä lailla omasta suhtautumisesta ja panoksesta. Asenne on kingi! Oikeanlainen lähestymistapa vaikuttaa siihen, miten asiakkaat suhtautuvat yritykseen, heille tarjottuun palveluun ja sen laatuun. 

Filosofi, tietokirjailija ja tutkija Frank Martelan mukaan työn merkityksellisyys syntyy mahdollisuudesta toteuttaa itseään, ja mahdollisuudesta tehdä työnsä kautta jotain hyvää. Asiakaspalvelutyössä onnistuneet asiakaskohtaamiset ovat tärkeitä merkityksellisyyden lähteitä. Ilahduttava tai jopa liikuttava palaute asiakkaalta piristää mieltä lisäten motivaatiota ja innostusta työssä.

Asiakkaiden tarpeiden kohtaaminen yhdessä kollegoiden kanssa

Viihtyisä ja toimiva työympäristö voi auttaa jaksamaan paremmin ja tehdä työstä mielekkäämpää. Lisäboostia ja virtaa saa myös konkreettisista toimivista ongelmanratkaisun taidoista. Kun asiakkaan pulmaan löytyy vastaus, saadaan samalla tunne siitä, että tehty työ on arvokasta. Kun oppii jatkuvasti uutta ja kehittää taitojaan, työ pysyy mielenkiintoisena ja motivoivana.

Hyvä asiakaspalvelu voi luoda positiivista ilmapiiriä ja parantaa yrityksen mainetta. Kun työkaverit auttavat ja tukevat toisiaan, se voi lisätä työn mielekkyyttä ja parantaa yhteistyötä. Jokainen asiakaspalvelijamme tekee tärkeää työtä. Asiakaspalvelutyö on isossa roolissa myös toimivassa yhteiskunnassa. 

Ennaltaehkäisyn voima ja henkilökohtainen kasvu

Tehtävämme on auttaa asiakkaita myös ennaltaehkäisemään ongelmia. Auttamalla ja neuvomalla voimme säästää asiakkaiden aikaa ja vaivaa, mikä luo arvoa sekä asiakkaalle että yritykselle. Asiakaspalvelutyö tarjoaa mahdollisuuksia kehittää omaa itsetuntemusta, stressinsietokykyä ja vuorovaikutustaitoja. 

On tärkeä tunnistaa, mitkä tekijät kulloinkin lisäävät työn merkityksellisyyttä ja pyrkiä niiden osa-alueiden kehittämiseen. Työn ja vapaa-ajan oikeanlainen tasapaino on tärkeä asia. Kun työ ei imaise liian isoa osaa elämästä, se voi lisätä työssä koettua merkityksellisyyttä. On hyvä muistaa, että myös “ammattiminän” ulkopuolella on hyvä olla riittävästi tilaa. Kun balanssi on kohdallaan ja työyhteisössä tuetaan toisia, merkityksellisyys työssä saa mahdollisuuden loistaa ja edistää sekä työntekijän että yrityksen menestystä.

Arvojen tärkeys

Merkityksellistä on, että työ ei ole ristiriidassa omien arvojen kanssa. Yrityksen moraalisen selkärangan on kestettävä ja peilikuvan on tärkeä heijastaa eettistä toimintatapaa. Tunnettu saksalainen filosofi Immanuel Kant totesi aikoinaan: "Toimi aina niin, että toimintasi periaate voisi tulla yleiseksi laiksi." Tämä sitaatti muistuttaa siitä, että eettiset valinnat ja päätökset työelämässä vaikuttavat paitsi itseemme, kanssaihmisiin ja isossa kuvassa myös yhteiskuntaan.

Asiakaspalvelutyön vaikuttavuus on Moment Digitalille kuin pippuri ja suola.

Autamme mielellämme luomaan positiivisia asiakaskohtaamisia, huippuunsa viritettyjä ongelmanratkaisutaitoja ja arvojen merkityksellistä toteuttamista. Ota yhteyttä!

Edellinen
Edellinen

Erinomainen henkilöstökokemus on yritykselle mahdollisuus eikä uhka

Seuraava
Seuraava

Digitaalisen palvelun käyttäjäkeskeinen suunnittelu on iso valttikortti