Digitaalisen palvelun käyttäjäkeskeinen suunnittelu on iso valttikortti

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on lähtökohtaisesti palvelumuotoilua. Siinä tunnistetaan ja ymmärretään käyttäjien tarpeet ja odotukset. Palvelu, kuten käyttöliittymä suunnitellaan siten, että se palvelee käyttäjiä mahdollisimman hyvin. 

Ennen minkäänlaista luomistyötä on hyvä tuntea palvelun käyttäjä. Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa käyttäjän kokemuksella ja tarpeilla on suuri merkitys. Kehitettävien palvelujen on oltava helppokäyttöisiä, ymmärrettäviä ja käyttäjälle merkityksellisiä. Mikäli suunnitellaan vaikkapa käyttöliittymää, niin pohditaan, kuka käyttöliittymää käyttää, minkälainen hänen profiilinsa on, minkälaista aikaisempaa kokemusta hänellä on ja minkälaisia taitoja edellytetään vai edellytetäänkö. 

Käyttäjä osallistetaan prosessiin, jotta suunnittelijat saavat elintärkeää palautetta käyttäjäkokemuksesta. Laadukas käyttäjätestaus mahdollistaa palvelun kehittämisen niin, että tuloksena on erinomainen käyttäjäkokemus. Käyttöliittymää ei tule ruveta suunnittelemaan vallitsevien trendien mukaisesti, jos ne poikkeavat käyttäjäryhmän tarpeista. Käyttäjää tulee auttaa saavuttamaan halutut toimet niin, että ne sujuvat käyttäjältä yksinkertaisesti ja käyttäjäystävällisesti. 

Moment Digitalilla on paljon asiantuntevaa apua tarttumaan kiperiinkin haasteisiin erinomaisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi

Mikäli esimerkkinä toimivassa käyttöliittymäsuunnittelussa käyttöliittymästä on olemassa aikaisempia versioita, uuden designin tulisi muistuttaa aikaisempia jo totuttuja toimintaperiaatteita. Mikäli jokin asia on jo havaittu hyvin toimivaksi, ei ole järkeä muuttaa sitä, mihin on jo totuttu. Huomio tulisi kiinnittää jo opittuun toimintaan.

Benchmarking on hyvä tukitoimi tutustua erilaisiin suunnittelussa ja toteutuksessa ilmenneisiin ongelmiin ja saavutettuihin etuihin, sekä tutustua vallitseviin hyväksi havaittuihin käytäntöihin, ja soveltaa niitä omassa suunnittelutyössä. Hyvä käyttöliittymäsuunnittelu on avainasemassa, kun käyttäjä onnistuu navigoimaan palvelussa helposti ja nopeasti.

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu edellyttää ymmärrystä käyttäjien toiminnasta ja tarpeista 

Digitaalisen palvelun käyttäjäkeskeinen suunnittelu on jatkuvaa iteroivaa, ketterää kehittämistä, joka edellyttää palvelun suunnittelijoilta hyviä ja nopeita hoksottimia. Palvelun käyttäjien tarpeet ja käyttäytyminen voivat muuttua nopeasti, joten palvelun on oltava jatkuvasti ajan tasalla ja muutosten pitää näkyä palvelussa.

Johdonmukaisuus toimii valttikorttina, suunnitellessa käyttöliittymän toimintaperiaatteita. Hyväksi havaittujen toimintojen, yksityiskohtaisemmin erilaisten valikoiden, painikkeiden ja esimerkiksi valintaruutujen on hyvä noudattaa samaa logiikkaa ja visuaalista ulkoasua kuin aikaisemmin. Erilaisella toimintalogiikalla toimivien painikkeiden tulee poiketa muista painikkeista toisenlaisella ulkoasulla.

Toimiva ja käyttäjäystävällinen käyttöliittymä pitää sisällään tekstiä, joka on helposti ymmärrettävää ja informatiivista, sekä vastaa käyttäjälle mieleen tuleviin kysymyksiin ilman, että tietoa pitää erikseen hakea. 

Vaikka käyttöliittymä olisi kuinka onnistunut tahansa, virheitä ja käyttäjäkokemuksen epäonnistumisia tapahtuu joka tapauksessa. Olemme valmiina auttamaan ja tarjoamaan uusia näkökulmia.

Sitouta käyttäjä palveluun! Olethan yhteydessä matalalla kynnyksellä.

Edellinen
Edellinen

Yrityskulttuuri rakennetaan yhdessä

Seuraava
Seuraava

Miten kauan yrityksesi selviää ilman dataa?