Miten kauan yrityksesi selviää ilman dataa?

Yrityksillä on olemassa joukko erilaisia tietoturvaan liittyviä riskejä, ja järkevä varautuminen tärkeiden ja tietosuojan kannalta kriittisten tietojen menettämiseen kannattaa aina. On vaikeaa selviytyä ilman kriittistä asiakasdataa.

Miten teillä on varauduttu yllättäviin datan menetyksiin? Kuinka nopeasti teillä on mahdollisuus päästä takaisin normaaliin toimintaan poikkeustilanteissa?

Riskianalyysi on tärkeää toteuttaa mieluummin säännöllisesti kuin epäsäännöllisesti.

Milloin teillä on viimeksi toteutettu tietoturvaan liittyvä riskianalyysi? On tärkeää tunnistaa ja arvioida mahdollisia tietoturvariskejä, kuten tietojen menetyksiä, tietojen hakkerointiyrityksiä tai tietojen luvatonta käyttöä. Tämä auttaa ennaltaehkäisemään riskejä.

Tärkeä osa perusteellista tietoturvasuunnitelmaa on, että tietojen varmuuskopiointia toteutetaan oikealla tavalla. Yrityksen tulisi säännöllisesti varmuuskopioida kaikki tärkeät tiedot, jotta ne voidaan palauttaa nopeasti, mikäli niitä menetetään tai ne vahingoittuvat. Yrityksen tulisi myös kehittää ja noudattaa tarkasti tietoturvakäytäntöjään. Näihin voi kuulua esimerkiksi vahvojen salasanojen käyttäminen, tietojen salaus ja tietojen rajoitettu käyttöoikeus. Konsultoimme mielellämme tämän kaltaisissa asioissa, mikäli kaipaat apua tai neuvontaa.

Hätätilanteet eivät ole koskaan toivottuja. Onko yrityksellänne niiden varalle suunnitelma?

Yrityksen tulee kehittää erilaisten hätätilanteiden varalta hallintasuunnitelmat, jotka toimivat tärkeinä suunnannäyttäjinä ja työkaluina poikkeustilanteissa. Tällaiset suunnitelmat voivat sisältää muun muassa toimintaohjeita, yhteystietoja ja vastuuhenkilöiden roolituksia. Kaikenlaisissa poikkeustilanteissa nopea reagointi on kaiken a ja o.

Koulutuksen ja tietoisuuden lisääminen on tärkeää. Yrityksen tulisi systemaattisesti kouluttaa työntekijöitään tietoturvakäytännöistä ja -riskeistä. Tietoisuutta yrityksen tietoturvasta tulisi jakaa monipuolisesti ja kaikilla eri osastoilla. Tiedonjakamisen ei tule tapahtua vain IT-puolella tai vastaavan kaltaisissa kokoonpanoissa. Tietoturva-asiat kuuluvat koko organisaatiolle. Tämä auttaa vähentämään riskejä ja parantaa yrityksen tietoturvan yleistä tasoa.

Erilaiset datan hallintaan liittyvät suunnitelmat ja käytännöt ovat erittäin tärkeitä turvaamaan yritysten välttämättömiä toimia muun muassa asiakkaiden arkaluonteisten tietojen suhteen. Tämä auttaa myös minimoimaan liiketoiminnan keskeytyksiä poikkeustilanteissa. On tärkeää muistaa, että tietoturva on jatkuva prosessi. Yritysten tulisi säännöllisesti arvioida ja päivittää tietoturvasuunnitelmiaan vastaamaan jatkuvasti muuttuvaa toimintaympäristöä.

Tietoturvan asiantuntijamme ovat valmiina auttamaan suunnittelussa ja riskien arvioinnissa. Olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä, mikäli koet tarvitsevasi ulkopuolisia näkemyksiä toimintanne tueksi.

Edellinen
Edellinen

Digitaalisen palvelun käyttäjäkeskeinen suunnittelu on iso valttikortti

Seuraava
Seuraava

Ihminen ja kone – vuorovaikutuksen peruspilarit