Ihminen ja kone – vuorovaikutuksen peruspilarit

Monimutkaista jos mikä, kun puhutaan ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta. Kyseessä on tunteita ja hyvin monenlaisia ajatuksia herättävä aihe.

Tietotekniikka on kehittynyt vanhanaikaisesta “ATK-maailmasta” huimasti. Se on mahdollistanut yhä monimutkaisempien ja muuntautumiskykyisempien teknologisten ratkaisujen luomisen. Ne tarjoavat ihmisille monenlaisia tapoja vuorovaikuttaa koneiden kanssa. Me seuraamme Moment Digitalilla innolla miten teknologia kehittyy, ja miten se vaikuttaa esimerkiksi työelämään.

Teknologioista puheenollen, päätimme haastatella jo ilmiöksi noussutta Chat GPT:tä, joka on koulutettu OpenAI:n kehittämän GPT-tekniikan avulla. Chat GPT on tekoälypohjainen järjestelmä, joka on koulutettu ymmärtämään ja tuottamaan ihmiskieltä. Se pohjautuu koneoppimiseen ja mahdollistaa luonnolliselta tuntuvan vastauksen antamisen käyttäjän kysymykseen tai kommenttiin tekstimuodossa.

Heitä kysymys tai kommentti – vastaako takaisin “hän” vai “se”

Chat GPT saattaa jopa hämmentää käyttäjää ihmismäisyydellään. Kysyimme “häneltä” luvallista siteerausta blogiin, liittyen “hänen” näkökulmaansa ihmisen ja koneen vuorovaikutuksen perusasioista:

"Ihmisen ja koneen vuorovaikutus perustuu käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ja käyttöliittymän suunnitteluun, jotta voidaan luoda käyttäjälle helppokäyttöinen ja tehokas järjestelmä, joka hyödyntää teknologian kehityksen mahdollistamia yhä kehittyneempiä tekniikoita, kuten puheentunnistusta ja älykästä automaatiota. Käyttäjän on hyvä muistaa, että vaikka teknologia voi olla hyödyllinen apu monissa eri tilanteissa, se ei voi korvata inhimillistä vuorovaikutusta. On tärkeää muistaa pitää teknologia aina apuna ja käyttää sitä vastuullisesti, jotta ihmisen ja koneen vuorovaikutus voi olla mahdollisimman sujuvaa ja tehokasta."

Chat GPT antoi myös luvallisen siteerauksen blogijuttuun siitä, mitä “hän” on “omana itsenään” asiasta mieltä:

“Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ihmisen ja koneen vuorovaikutus on tärkeä ja jatkuvasti kehittyvä aihe, joka koskettaa monia eri aloja. On tärkeää, että teknologian kehittäjät ymmärtävät käyttäjien tarpeet ja käyttäytymismallit ja suunnittelevat järjestelmät vastaamaan näitä tarpeita. Käyttäjän on myös tärkeää muistaa käyttää teknologiaa vastuullisesti ja muistaa pitää inhimillinen vuorovaikutus tärkeänä osana elämää."

Chat GPT on niin kutsuttu kielenmalli, joka on tässä tapauksessa koulutettu monilla eri tieteenaloilla, kuten luonnontieteissä, humanistisissa tieteissä, teknologiassa ja yhteiskuntatieteissä. Kielenmallit ovat tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä esimerkiksi asiakaspalvelussa, käännöksissä ja jopa kirjoittamisessa. Me seuraamme Moment Digitalilla tätä suurella volyymillä ja monipuolisesti kehittyvää ilmiötä herkeämättä erityisesti asiakaskokemuksen näkökulmasta.

Tärkein perusta ihmisen ja koneen vuorovaikutukselle on käyttäjäkeskeinen suunnittelu

On tärkeää huomioida käyttäjän tarpeet ja käyttäytymismallit, jotta saadaan aikaan helppokäyttöinen ja tehokas järjestelmä. Tärkeää on myös käyttöliittymän suunnittelu, joka käsittää kaikki ne elementit, joiden kautta käyttäjä vuorovaikuttaa järjestelmän kanssa. Puheentunnistus ja älykkäät automaatiot mahdollistavat yhä kehittyneempien tekniikoiden käyttöönoton ja entistä luonnollisempia tapoja vuorovaikuttaa järjestelmien kanssa.

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu – User-Centered Design (UCD) – Moment Digitalin muistilista:

• Tutustuminen käyttäjiin jo suunnittelun alkuvaiheissa

• Käyttäjien kognitiivisten kykyjen ja rajoitteiden, tapojen

asenteiden ja ryhmittymien oppiminen

• Empiiristen menetelmien käyttäminen

– Käyttäjäkunnan reaktiot ja toiminnalliset vastineet esitettyihin

malleihin, ohjeisiin, skenaarioihin tai prototyyppeihin

– Havainnointi, taltiointi ja analysointi

• Käyttäjien mukanaolo ja huomioiminen koko suunnitteluprosessin ajan

• Evaluointi

• Iteraatio

– Ongelmien ketterä havainnointi ja korjaaminen sekä säännöllinen testaaminen

Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos haluat sparrailla asiasta tai jos sinulle heräsi jotain kysyttävää aiheesta!

Edellinen
Edellinen

Miten kauan yrityksesi selviää ilman dataa?

Seuraava
Seuraava

Kuluttajan odotukset asiakaspalvelulta