Palvelunestohyökkäys on ikävä vieras

Tiesitkö, että palvelunestohyökkäyksiä kutsutaan myös nimellä Distributed Denial-of-Service (DDoS)? Tämänkaltaisen hyökkäyksen päämääränä on ylikuormittaa kohdennettu tietoliikenneverkko tai palvelu, tehden siitä käyttökelvottoman.

Hyökkäysten aikana haitallinen liikenne saattaa kasvaa huimasti, usein jopa useisiin kymmeniin gigabitteihin sekunnissa. Vaikka asiakkaalla olisi käytössään edistyksellinen palomuuri, se ei välttämättä pysty torjumaan palvelunestohyökkäystä, jos laite tulvii yli haitallisesta liikenteestä.

Palvelunestohyökkäysten haitat ovat moninaiset:

  • Palveluiden toiminnan estyminen: Kuten nimestä voi päätellä, palvelunestohyökkäyksissä palveluiden toiminta pysähtyy. Asiakkaat eivät pääse esimerkiksi verkkokauppaan tai muihin verkkopalveluihin. Tämä aiheuttaa liiketoiminnan keskeytymisen, mikä voi johtaa merkittäviin taloudellisiin tappioihin ja mainehaittoihin.

  • Asiakastyytyväisyyden lasku: Asiakkaiden tyytymättömyys kasvaa, kun he eivät voi käyttää palveluita hyökkäyksen takia. Huono asiakaskokemus saattaa vaikuttaa haitallisesti asiakassuhteiden kehitykseen.

  • Luottamuksen menetys: Jos palvelusi ovat toistuvasti alttiina palvelunestohyökkäyksille, sekä asiakkaat että yhteistyökumppanit saattavat alkaa epäillä kykyä tarjota laadukkaita ja turvallisia palveluita. Tämä saattaa vaikeuttaa uusien asiakkaiden hankkimista sekä yhteistyökumppaneiden löytämistä.

  • Liiketoimintaprosessien ja työntekijöiden toiminnan häiriöt: Palvelunestohyökkäykset saattavat myös häiritä liiketoimintaprosesseja ja työntekijöiden työskentelyä. Jos tietojärjestelmät ovat poissa käytöstä, työntekijät eivät pysty suorittamaan tehtäviään, mikä johtaa tuottavuuden laskuun ja viivästyksiin.

Suojauspalvelut tarjoavat ratkaisun DDoS-hyökkäyksiin

Kuitenkin, on olemassa palveluita, kuten "palvelunestohyökkäyksen suojauspalvelu", joiden tehtävänä on estää hyökkäykset runkoverkkotasolla. Tämä tarkoittaa, ettei hyökkäys pääse etenemään asiakaslaitteisiin saakka.

Moment Digitalin IT-asiantuntija Antero Katajamäki kertoo Moment Digitalin ratkaisusta käsillä olevaan kiusalliseen ongelmaan:

– Meillä on saatavilla tehokas “DDoS-suojauspalvelu", joka puhdistaa hyökkäysliikenteen, jolloin asiakkaan palvelut voivat jatkaa toimintaansa normaalisti. Näin ollen hyökkäyksen vaikutukset minimoidaan, ja asiakkaat voivat jatkaa palveluiden käyttämistä häiriöttä.

– Suojauspalvelu on saatavilla lisäpalveluna kaikkiin konesali-, yhteys- ja kapasiteettipalveluihin. Suojauspalvelu on helppo ja nopea ottaa käyttöön, eikä se vaadi muutoksia asiakkaan olemassa oleviin järjestelmiin.

DDoS-hyökkäyksiltä on mahdollista suojautua, riippumatta siitä, millaista infrastruktuuria yrityksesi käyttää. Jokaisen yrityksen, joka on verkossa, tulisi harkita tällaisen palvelun käyttöönottoa, jotta voitaisiin varmistaa toiminnan jatkuvuus ja asiakastyytyväisyys, myös potentiaalisten hyökkäysten aikana. Kysy lisätietoja matalalla kynnyksellä!

Edellinen
Edellinen

IT-ympäristön resilienssin parantaminen – 6 tapaa maksimoida järjestelmän toipumiskyky

Seuraava
Seuraava

Tiesitkö tämän IT-infran heikoimmasta lenkistä?