Liiketoiminnan jatkuvuus on muutakin kuin kassavirtaa

Liiketoiminnan jatkuvuudenhallinta on tärkeä osa yrityksen toimintaa, sillä se varmistaa yritystoiminnan jatkumisen myös häiriötilanteissa. Hyvällä ennakoinnilla voidaan vaikuttaa kokonaisvaltaisesti yrityksen toimintaan, menestymiseen ja kykyyn vastata asiakkaiden tarpeisiin. Jatkuvuutta turvataan erilaisilla elementeillä, joita ovat muun muassa riskien hallinta, varautuminen häiriötilanteisiin, kriittisten järjestelmien turvaaminen ja toipumissuunnitelmat.  

Erilaiset häiriötilanteet voivat liittyä esimerkiksi tietojärjestelmiin ja logistiikkaan. Tietojärjestelmien, verkkojen tai laitteiden toimintahäiriöt voivat aiheuttaa IT-palveluiden katkeamisen ja tämän seurauksena liiketoiminnan keskeytymisen. Haittaohjelmat voivat johtaa tärkeiden tietojen väärinkäyttöön tai tuhoutumiseen, mikä voi pahimmillaan keskeyttää liiketoiminnan.

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen on erityisen tärkeää nyt, kun yritysten toiminta on entistä enemmän riippuvainen teknologiasta ja digitaalisista palveluista. 

Liiketoiminnan jatkuvuuden varmistaminen ei ole projekti, vaan vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä. Työssä hyödynnetään usein erilaisia auditointi- ja kartoitusmenetelmiä, joiden avulla voidaan arvioida liiketoiminnan jatkuvuuden tasoa ja kehittää tarvittavia toimenpiteitä. 

Tarvittavat ratkaisut liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseen ovat usein sekä teknologiaan että prosesseihin liittyviä. Teknisiä ratkaisuja ovat mm. laitteistojen vikasietoisuuden parantaminen, käytössä olevat sovellukset ja varmistusratkaisut. 

Liiketoiminnan kannalta kriittisimmät järjestelmät nykypäivänä liitetään usein Disaster Recovery eli DR-palveluun. Siinä koko järjestelmää peilataan aktiivisesti toiseen konesaliin. Tuotantojärjestelmän vikatilanteissa kopio voidaan ottaa käyttöön minuuteissa ja katko jää huomattavasti lyhyemmäksi kuin perinteisissä varmuuskopioratkaisuissa.

Häiriötilanteista toipumiseen on laaditaan myös toipumissuunnitelma. Se on ennaltamietitty prosessi, mitä asioita katastrofitilanteessa tehdään ja kenen toimesta. Tärkeää on muistaa, että suunnitelma toimii ratkaisevalla hetkellä vain jos sitä on tasaisin väliajoin harjoiteltu. 

Moment Digital auttaa löytämään sopivan ratkaisun ja prosessit, joilla varaudutaan häiriötilanteisiin juuri sopivalla kokonaisuudella. Ota yhteyttä ja käydään läpi liiketoimintanne kriittisimmät järjestelmät ja arvioidaan yhdessä niiden vaatimat ratkaisut.  

Edellinen
Edellinen

Asiakaskokemuksen kehittämisen trendit

Seuraava
Seuraava

Asiakaspalvelijasta asiantuntijaksi