Blogi - 27.5.2021

Kannattaako minun hakea töihin Moment Digitalin asiakaspalveluun?

Asiakasneuvojatyöstä contact center -ympäristössä liikkuu paljon oletuksia ja ennakkoluuloja, joista toiset ovat tosia ja toiset eivät lainkaan. Tämän artikkelin on tarkoitus auttaa juuri sinua, työpaikan hakemista harkitsevaa hahmottamaan muutamien kysymysten kautta jo etukäteen, voisiko työ asiakasneuvojana Moment Digitalilla olla juuri sinulle sopivaa tai mieluisaa.

Contact center -työtä käsittelevissä artikkeleissa tai ilmoituksissa näkee usein kuvia ihmisistä, jotka hymyilevät leveästi tai nauravat luurit päässään. Pitääkö minun olla jatkuvasti hymyilevä ja hyväntuulinen robotti, jotta voin työskennellä asiakasneuvojana?

Ei tarvitse, monenlaiset persoonallisuudet voivat viihtyä ja pärjätä erinomaisesti asiakasneuvojan työssä. Tästä mahtavana osoituksena toimii suuri työyhteisömme, jossa on hurjasti erilaisia persoonia. Osa ihmisistä on luonteeltaan rauhallisen pidättyväisiä ja osa taas puheliaampia. Myöskään hyvällä tuulella ei tarvitse jatkuvasti olla, vaan puhelimitse tapahtuviin asiakaskohtaamisiin riittää neutraalin asiallinen puhetapa.

Tärkeimpiä ominaisuuksia työssä viihtymisen ja onnistumisen kannalta, ovat halu auttaa asiakkaita, oppia uutta, kehittyä sekä sopeutua muuttuviin tilanteisiin.

Krista Heinonen, tiiminvetäjä

Myös paineensietokyky sekä kyky soveltaa opittua tietoa, ovat erittäin tärkeitä, sillä työ on paikoin hektistä ja siinä saattaa välillä tulla vastaan niin erikoisia tilanteita, että niihin ratkaisu täytyy lennossa soveltaa toimintaohjeesta.

Asiakasneuvoja tarvitsee varmasti työssään monenlaisia ohjelmistoja, tarvitseeko minun olla IT-velho, jotta voin edes harkita asiakasneuvojana työskentelemistä?

Suuri osa työssä tarvittavista taidoista opetetaan alkuperehdytyksessä ja pitkin matkaa tulevissa koulutuksissa, joten mitään erikoistietämystä tai etenkään virtuoosimaisuutta et tarvitse. Työtä tehdään tietokoneella ja siinä käytetään rinnakkain useita eri ohjelmistoja, joten sujuva pohja tietokoneen peruskäytöstä on tarpeen. Jos olet esimerkiksi käyttänyt tietokonetta opiskelussa tai arkisten asioiden hoidossa sujuvasti, pohjan pitäisi olla aivan riittävä asiakasneuvojana toimimiseen. Kaikkien työssä tarvittavien ohjelmistojen käyttö opetetaan koulutuksissa.

Olen käsittänyt, että asiakasneuvojan työssä saattaa vastaan tulla minkä kielisiä asiakkaita hyvänsä, eli minkälaista kielitaitoa tarvitaan asiakasneuvojan työssä?

Moment Digitalilla hoidettavien palveluiden asiakkaat ovat suomen-, ruotsin-, ja englanninkielisiä. Eli suomen ja englannin kielen taidot sekä lisäksi vähintään auttava ruotsin kielen taito ovat asiakasneuvojan työssä tärkeitä. Näiden kielten osaaminen on tärkeää siksi, että puhelin- tai chat -asiakaspalvelussa työskennellessä näitä kieliä puhuvia asiakkaita saattaa tulla vastaan päivittäin. Kielitaidon ei kuitenkaan tarvitse olla täydellinen, riittää, että osaat kommunikoida asiakkaan kanssa tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa. Myös mahdollinen erikoissanasto tulee ohjeistuksiin työantajan puolesta, joten siitä sinun ei tarvitse itse huolehtia.

Mitkä sitten ovat niitä asioita, jotka leimaavat asiakasneuvojan päivittäistä tekemistä, eli mistä työpäivät koostuvat?

Moment Digitalissa on useita tiimejä ja tiimi vaikuttaa paljon siihen, minkälaisia asioita työpäivän aikana tehdään. Pääsääntöisesti päivät koostuvat asiakaskohtaamisista, jotka tapahtuvat joko puhelimen, chatin tai sähköpostien välityksellä. Suurin osa työntekijöistämme kohtaa asiakkaita useammassa tai näissä kaikissa kanavissa. Asiakaskohtaamiset ovat tyypillisesti teemoiltaan hyvin vaihtelevia, sillä yksittäinen asiakasneuvoja hoitaa lähes poikkeuksetta työssään useiden eri asiakkuuksien asiakkaita.

Kontakteihin sisältyy usein ongelmanratkaisua jossakin muodossa, sillä niissä pyritään löytämään asiakkaan tilanteeseen mahdollisimman hyvä ratkaisu. Työ onkin antoisaa juuri siksi, että siinä pääset auttamaan ihmisiä mitä erilaisimmissa tilanteissa ja soveltamaan aiemmin koulutuksissa oppimaasi ja ohjeistuksissa olevaa tietoa käytännön tilanteisiin.

Krista, tiiminvetäjä

Olen kuullut juttuja siitä, että jotkut ovat aloittaneet työn asiakasneuvojana, mutta ovat lopettaneet hommat lyhyeen, sillä eivät ole pitäneet työstä. Mistä tässä voi olla kyse?

Rehellisyyden nimissä asiakasneuvojan työ ei sovi aivan jokaiselle. Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen työpaikka omanlaisensa, mutta tässä yleisimpiä syitä siihen, mihin toimiminen asiakasneuvojana Moment Digitalilla on kaatunut.

  1. Ensinnäkin työ on melko nopeatempoista, palvelukokonaisuudet laajoja ja kontakteissa on osattava samanaikaisesti keskustella asiakkaan kanssa ja tarkistaa asioita ohjeista. Tämä voi näyttäytyä ongelmana sellaisissa tilanteissa, joissa työnhakija ei ole tottunut käyttämään tietokonetta, omaksumaan uutta tietoa tai kohtaamaan asiakkaita puhelimessa tai chatissa.
  2. Asiakasneuvojan työssä kaikki työntekijät saavat runsaasti valmennusta ja rakentavaa palautetta liittyen omaan tekemiseensä. Toisille ihmisille oman toiminnan reflektointi sekä palautteen saaminen omasta työstä ovat kauhistus, jolloin kannattaa harkita toisenlaisia työtehtäviä.
  3. Asiakasneuvojien työ on päivystysluonteista, mikä tarkoittaa sitä, että vuorot suunnitellaan etukäteen perustuen ennusteisiin siitä, kuinka paljon asiakaskontakteja uskotaan tulevan. Eli työntekijöille tehdään ennusteisiin ja toiveisiin pohjautuen etukäteen työvuorolistat, joiden mukaan työvuorot tehdään. Mikäli oma elämäntilanne on syystä tai toisesta sellainen, ettei sovittujen työvuorojen tekeminen ole (sairastapaukset pois lukien) mahdollista, kannattaa asiakasneuvojan työn sijaan harkita tehtävää, jossa on liukuvampi työaika.

Asun paikkakunnalla, jossa ei ole Moment Digitalin toimipistettä, pitääkö minun muuttaa toiselle paikkakunnalle, jos haluan työskennellä asiakasneuvojana Moment Digitalissa?

Ei suinkaan, sillä työtä on mahdollista tehdä myös etänä kotoa käsin. Olisi myös suotavaa, jos olisi silloin tällöin, erikseen sovittuina aikoina valmius esimerkiksi osallistua koulutukseen työnantajan tiloissa. Lisäksi silloin tällöin pyritään myös saamaan tiimiä kokoon toimistolle yhteisten palaverien merkeissä. Mikäli toimipisteelle matkustaminen syystä tai toisesta on todella vaikea toteuttaa, ei tämä ole kuitenkaan este työsuhteelle.

Tervetuloa meille!

Krista Heinonen

Tiiminvetäjä

045 7884 3502

Katso avoimet työpaikat tästä >>

Mitä paikkariippumaton työ Moment Digitalissa käytännössä tarkoittaa? HDR-asiantuntija Heini Oksanen kertoo! Lue tästä >>

Jaa:

Lue myös nämä

  • Paranna yrityksesi tuottavuutta ratkaisuillamme. Jätä viesti, niin otamme sinuun yhteyttä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.