Blogi - 21.10.2021

Hur leder man en internationell kundtjänst?

Företag fortsätter expandera sig globalt som i sin tur leder till att behovet av anställda från olika delar av världen ökar. Detta innebär för det mesta att det uppstår unika utmaningar, som till exempel att teamet består av personer som jobbar i olika tidszoner, kulturella skillnader och annorlunda sätt att kommunicera.

Detta är saker som ett utmärkt och framgångsrikt team lär sig dra nytta av, och kommer belöna företaget till en större grad än vad ett team med individer som alla kommer från samma land och med samma bakgrund. I ett internationellt team utsätts man dagligen av olika ideer och sätt att lösa problem från ett perspektiv man inte nödvändigtvis skulle annars göra.

Inte bara det att dessa olika aspekt bidrar till bättre relationer bland kollegerna, utan kan också leda till förbättrad produktivitet och framgång för företaget man jobbar för.

Hur leder man en internationell kundtjänst?

Det var en fråga som ställdes till mig här om dagen då jag själv ansvarar för kundtjänsten för ett företag som har kundbetjänare runt om i Europa.

Svaret var enkelt; man är ansvarig för att allt fungerar, men man leder inte teamet utan man kommer till ett positivt resultat via sammarbete.

Förtroendet bland sina kolleger och anställda är det som allt måste byggas upp på för att nå en nivå som tillfredställer alla, och att allt inom kundtjänsten fungerar smidigt och smärtfritt.

Din kundtjänst är ansiktet och rösten utåt för ditt företag. Det spelar ingen roll om din produkt eller tjänst är världsklass om inte din kundservice är det.

Jonas Grönborg, Team Supervisor, Moment Digital

Det finns inget jag i ett team det finns bara vi och alla jobbar emot samma mål.

6 grunder för ett framgångsrikt sammarbete

1. Etablera förtroende 
Det viktigaste, då många jobbar från olika länder är förtroendet ett nyckelaspekt varje medlem i teamet måste lita på, och teamet måste lita på att du kan och sköter dina uppgifter

2. Lär dig navigera bland olika kulturer och kulturella skillnader i olika länder

3. håll en öppen kommunikation bland alla medlemmar i teamet
Inga hemligheter inom teamet, alla skall ha samma verktyg och möjligheter att påverka framtiden och den riktning teamet är påväg.

4. Kommunicera ofta och med jämna mellanrum
Kom ihåg att hålla möten med gemensamma mellanrum så att alla lär förstå varandra bättre och så att ingen känner att hen blivit lämnad ensam, detta kan påverka sammarbetet och produktiviteten negativt på lång sikt.

5. Håll dig medveten om allt som sker omkring dig
Du kan inte hålla reda på ditt team om du inte har alla uppgifter och information som behövs för projektet, detta kan också leda till att du inte får den tillit som behövs för att leda teamet.

6. Skapa gemensamma värderingar
Sikta mot samma mål, bara teamet själv kan bygga upp de värderingar som är viktiga för just ditt projekt.

Med internationella hälsningar,

Jonas Grönborg

Team Supervisor

040 920 7740

Jaa:

Lue myös nämä

  • Paranna yrityksesi tuottavuutta ratkaisuillamme. Jätä viesti, niin otamme sinuun yhteyttä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.