Blogi - 24.6.2021

Asiakaspalvelun ulkoistaminen – synkronoi yhteistyömalli asiakaspalvelustrategiaan

Asiakaspalvelun ulkoistukset eivät aina onnistu toivotulla tavalla. Yhtenä yleisenä syynä on se, että:

Yhteistyömallia ei ole synkronoitu asiakaspalvelustrategian kanssa (tai strategiaa ei ole)

Jokaisen yhtiön asiakaspalvelulla tulee olla selkeä olemassaolon tarkoitus ja strategia, joka ohjaa arjen asiakaspalvelutoimintaa oikeaan suuntaan. Pystytkö sinä vastaamaan kysymyksiin:

Asiakaspalvelun olemassaolon tarkoituksen ja strategian voi kiteyttää seuraaviin kolmeen arkkityyppiin, jotka voivat olla osittain päällekkäisiä:

  1. Asiakas- ja asiointikokemuksen parantaminen henkilökohtaisella palvelulla
  2. Myynnin ja taloudellisen lisäarvon kasvattaminen
  3. Asiakaspalvelukontaktien vähentäminen ja tehokkuuden kasvattaminen

Asiakaspalvelun tavoitteet ja strategia voivat eri palvelukanavissa ja palvelukokonaisuuksissa olla hyvin erilaiset, ja on tärkeää katsoa yrityksen asiakaspalvelua yhden monoliittisen kokonaisuuden sijaan useasta osa-alueesta koostuvana.

Moment Digital Oy

Ratkaisetko ongelmia vai haalitko niitä lisää?

Jos asiakaspalvelun tavoitteet halutaan täyttää (olipa valittu strategia mikä tahansa), on asiakaspalvelun ulkoistuksen näkökulmasta yllä kuvattujen integrointi osaksi asiakaspalvelukumppanin arkea elintärkeää. Mikäli asiakaspalvelun strategia ei ole yhteistyön keskiössä tai jos asiakaspalvelun strategiaa ei ole lainkaan, voi ulkoistus aiheuttaa paljon suurempia ongelmia kuin alkuperäinen ongelma mitä ulkoistuksella haluttiin ratkaista.

Älä suostu tuotantotehtaan valmismuottiin

Meitä asiakaspalvelun ulkoistustarjoajia on historiallisesti leimannut tuotantolähtöisyys, ja kaikki asiakaspalvelun ulkoistustoimijat tuntevat hyvin omista lähtökohdistaan mikä tuotantomalli on sille itselleen kaikista kokonaistaloudellisin ja sopivin. Mikäli asiakaspalvelun strategia ei ole jatkuvassa fokuksessa eikä asiakaspalvelun strategia ole yhteistyö- ja hinnoittelumallin ytimessä, on vaarana, että arjen yhteistyö ”ajautuu” väistämättä osaksi ulkoistuskumppanin vakioitua ”tuotantokoneistoa”.

Jos primäärinä tarkoituksena on tehdä euroja (uutta kauppaa, peruutusten torjuntaa, sitouttamista, lisämyyntiä jne.) on hyödytöntä keskittää kaikki paukut esim. NPS:ään, itseasioinnin kasvattamiseen tai kontaktin keston äärimmäiseen tehostamiseen. Jos strategiana on ohjata asiointi itsepalvelukanaviin ja hyväkään henkilökohtainen asiakaspalvelu ei tuota yritykselle oleellista taloudellisesta tai asiakaskokemuksellista lisäarvoa on hyödytöntä keskittää paukut esim. NPS:ään, myynnin valmentamiseen tai asiakaspalveluhenkilöstön asiakokemusvalmennukseen.

Rakentakaa kumppanin kanssa yhdessä yhteistyömalli, jolla varmistetaan asiakaspalvelunne strategian toteutus arjessa, ja luokaa taloudelliset kannustimet, jolla toimintaa varmasti ohjataan arjessa samaan suuntaan.

Moment Digital Oy

Viisi vinkkiä karilleajon välttämiseksi:

  1. Määrittele asiakaspalvelusi strategia ja sen olemassaolon tarkoitus
  2. Pidä asiakaspalvelunne strategia jatkuvassa fokuksessa, kun määrittelette mikä rooli strategiassanne ulkopuolisella kumppanilla on
  3. Viesti avoimesti ja selkeästi kumppanille asiakaspalvelunne strategiaa ja rakentakaa yhdessä win-win-yhteistyömalli, jolla asiakaspalvelun tavoitteet täytetään
  4. Seuraa toimintaa systemaattisesti ja haasta kumppaniasi kehittämään toimintaa yhteistyön aikana asiakaspalvelun strategianne suuntaan
  5. Suhtaudu kumppaniisi kuin omaan väkeen ja päästä kumppani lähelle

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä:

Marja Kortelainen

Senior Account Manager, Asiakaskohtaamisliiketoiminta

0400 14 13 19

Jaa:

Lue myös nämä

  • Paranna yrityksesi tuottavuutta ratkaisuillamme. Jätä viesti, niin otamme sinuun yhteyttä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.